Bunga Falling

Sunday, July 24, 2011

Sediakan dana Kecemasan


Ramai dikalangan kita yg lupa utk mengasingkan pendapatan sbg dana kecemasan. Selalunya stp bulan kita hanya akan mengagihkan gaji utk membayar hutang, perbelanjaan dan juga simpanan. Tapi xde dana kecemasan sedangkan ia cukup penting terutama buat yg sudah berkeluarga seperti Qaseh..

Oleh sbb itu bila berlaku je perkara yg tdk dijangka ramai yg pening kepala memikirkan di mana nk mencari sumber kewangan. Sebagai contoh, tayar kereta yg perlu ditukar baru atau ahli keluarga yg mengalami masalah  kesihatan yg memerlukan rawatan segera dan sebagainya…

Berapa banyak yg patut disimpan ?

 

Sebagai garis panduan bersama..sekurang-kurangnya 10 % daripada pendapatan anda. Adalah lebih baik bermula dgn jumlah yg anda selesa dan secara perlahan-lahan menuju kea rah matlamat itu..adalah lebih baik. Matlamat anda adalah utk menyimpan dana kecemasan yg cukup utk tiga ke enam bulan perbelanjaan bulanan anda. Anda boleh melakukannya dgn cuba menyimpan sedikit demi sedikit..dan secara perlahan bertambah kepada bulan dan seterusnya.

Bilakah boleh digunakan ?

Keputusan ini bergantung kepada situasi anda utk memikirkan hal ini dgn lebih awal dan kemudian patuhi syarat2 anda sendiri. Soalan2 berikut mungkin boleh membantu anda dalam menetapkan beberapa syarat :
§  Adakah perbelanjaan ini satu keperluan atau kehendak?
§  Adakah saya benar-benar perlu membelinya hari ini?
§  Apa yang akan berlaku jika saya tidak membelanjakannya sekarang?
§  Bolehkah saya mendapat pengganti yang lebih murah?
§  Adakah cara lain untuk saya membayar perbelanjaan ini tanpa perlu berhutang?
§  Jika saya menggunakan duit ini hari ini, bagaimana perasaan saya tentang keputusan saya ini pada bulan hadapan?

Hopefully..sentiasa beringat sebelum terkena dan dana kecemasan adalah milik kita, kita tidak akan menyentuhnya jika bukan pada waktu yg diperlukan.Gunakanlah payung sebelum hujan..


No comments:

Post a Comment