Bunga Falling

Wednesday, July 27, 2011

Para Penggemar Kentang Ada Info Untuk Anda

Ubi kentang sangat kaya dgn kandungan potasium, vitamin c, karbohidrat kompleks, serat atau gentian kepada gula darah atau di kenali jgk dgn nama blood sugar dan pengawalan tekanan darah. Selain itu, ia juga mengandungi protein, zat besi, vitamin B1, B2 dan B3. Ia mempunyai kandungan potassium yang jumlahnya dua kali gamda daripada buah pisang. Jumlah lemaknya pula di bawah para 25 peratus. Ubi kentang sangat sesuai bagi mereka yg mengalami kekuangan gula dalam darah yg menghidapi darah tinggi.

Ubi kentang adalah sumber terbaik untuk membentuk zat besi dalam darah. Ia juga adalah merupakan sumber yg mampu emnjamin system ketahanan badan kerana kandungan vitamin dan kalsiumnya tinggi.Kandungannya juga terdapat dahan yg boleh meneutralkan virus carcinogens dan lebih berkesan berbanding kacang soya. Manakala kulit ubi kentang kaya dengan clorogenic polypherol yang dapat membantu mengelakkan daripada mutasi sel yang boleh membawa kepada barah.

Satu kajian yang pernah dijalankan mendapati hirisan ubi kentang mentah dan jusnya boleh membantu seseorang mengurankan kesakitan penyakit yang menyerang sendi-sendi dan radang otot. Hirisannya juga boleh melegakan kesakitan pada urat atau tergeliat, kebakaran ringan dan luka-luka kecil dengan melekapkannya di atas luka tersebut. Ubi kentang lecek ( tanpa mentega ) boleh meutihkan dan melembutkan tangan. Ini menunjukkan kentang bukan saja bermanfaat untuk tujuan perubatan malah untuk menyumbang dalam bidang kecantikkan.


Thanks Goolge
Kongsi tip bersama Qaseh

1)      Utk mengatasi masalah kulit berminyak, kupas dan parut dua biji kentang. Letakkan pada muka hingga rata, biarkan selama 30 minit. Bersihkan dengan air yg bersih dan sejuk. Utk mengatasi masalah jerawat, hiris nipis2 sebiji kentang dan kemudian tempelkan ke seluruh muka. Biarkan sampai kentang menjadi kering dan berwana keabuan. Bersihkan dgn air bersih dan sejuk. Selain itu, bagi anda yg menderita kutil, segera letakkan potongan segar kentang mentah pada kutil anda.
2)      Kentang telah menjadi sahabat semua org yg sedang mengatur pola makanan. Kentang mmg kaya karbohidrat, boleh mengeyangkan perut yg lapar. Vitamin C-nya boleh melegakan gangguan penyakit dan menjadi kaedah yg digunakan org sejak zaman nenek moyang lagi.
3)      Utk menjadikan mata kembali bersinar serta dapat menghilangkan bengkak pada mata. Parut kentang lalu masukkan ke dalam kain yg nipis dan bersih ( kain kasa atau kain mori )
dan tekapkan ke kelopak mata.
4)      Penyakit usus dan sejenisnya sgt dipengaruhi oleh sarapan. Dgn tdk bersarapan, dinding usus semakinlemah. Usus yg tidak dpt bekerja dgn baik, dpt menimbulkan pelbagai penyakit. Oleh itu, jika kita mengambil kentang sebagai sarapan akan mengelakkan dari gangguan penyakit usus.
5)      Kentang juga sgt baik utk memperkuatkan fungsi otak dan melencarkan peredaran darah, memudahkan penghadaman & detoksifikasi, menguatkan otot & tulang serta melambatkan proses penuaan, mententeramkan emosi & menceriakan kulit wajah serta memperbaiki masalah sendi.

p/s : Sape2 yg berdiet pun cepat2 amik kentang dlm program diet korang, bkn pe.. kentang nih bleh mempercepatkan kadar metabolisme lemak dlm badan..

Resipi Kentang Bakar

·         Bersihkan kentang dgn menggunakan berus dan air
·         Keringkan kentang yg basah dgn kain yg bersih atau tisu.
·         Buang tunas pd kentang atau bahagian yg tidak elok ( jika ada )
·         Cucuk-cucukkan kentang dgn garfu atau pisau
·         Masukkan ke dlm ketuhar pd suhu kepanasan 220°C selama 40 hingga 60 minit. Utk melihat sama ada kentang empuk atau tdk, cucuk dgn menggunakan garfu. Kentang masak sepenuhnya jika dpt dipotong dgn garfu tadi dgn mudah.
·         Hidangkan bersama mayonis dan sos bbq serta hiaskan dgn potongan daun bawang.
·         Sesuai dihidangkan dgn stik dan selamat mencuba…



Kentang Bakar..tadaaaa...


No comments:

Post a Comment